22. heinäkuuta 2017

Animaatio

Kevätauringon jo lämmittäessä pääsimme harjoittelemaan animaation tekemistä ja se oli kyllä kivaa ja antoisaa. Animaatio tehtiin pienissä ryhmissä, näin ryhmän jäsenistä jokaiselle tuli joku rooli. Tarvittiin kuvaaja, ohjaaja ja järjestelijä. Animaatio kuvattiin sovelluksella imotion ja editoitiin imoviella, jossa siihen lisättiin äänet ja muut tehosteet. Imotion taipui todella kivasti tarkoitukseen. Se oli riittävän helppo käyttää, aika ja motivaatio ei tuhraantunut teknisiin ongelmiin. Uskon tämän olevan tärkeä seikka myös oppilaiden kanssa työskennelltäessä. Kikkailuun ei saa mennä turhaa aikaa, parasta on päästä tekemiseen ja asiaan mahdollisimman suoraan käsiksi. Näin hommassa säilyy tekemisen meininki koko ajan ja motivaatio sekä keskittyminen työhön pysyvät yllä. Parasta olisi, jos jokainen pääsisi kokeilemaan kaikkia rooleja ja ottamaan vuorollaan vastuuta joko kuvaamisesta, ohjaamisesta tai hahmojen liikuttelusta. Kolmen hengen ryhmä on siis oppilaidenkin kanssa hyvä tapa toteuttaa työskentely.


Koko animaatioprosessi eli suunittelu, lavasteiden tekeminen, kuvaaminen ja editointi/leikkaus, oli kokonaisuudessaan todella mukava. Suunnittelu ja lavasteiden teko oli jo sinällään hauskaa ja luovuutta herättelevä vaihe, jota olisimme hioneet loputtomiin. Päädyimme rakentamaan ministudion pahvilaatikkoon käyttämällä leikekuvia ja muovailuvahaa materiaaleina. Päähenkilöinä oli kaksi omenaa ja esi - ja alkuopetuksen tunnilla tekemämme lankaperhoset. Kuvatessa lavasteet ja päähenkilöt heräsivät henkiin. Kuvaustakin olisi voinut hioa loputtomiin ja ottaa uusia ottoja kerta toisensa jälkeen. Ohjaaja oli todella tarpeellinen henkilö, koska hän huomasi pikkuseikkoja, joita kuvaaja ja animaatiohahmojen siirtäjä eivät välttämättä olisi kuvausinnossaan tulleet huomanneeksi.


Oppilaat rakastavat miniatyyrimaailmojen luomista. Maailman voi rakentaa yhtä hyvin pahvilaatikkoon, kaappiin, lattialle kuin luontoonkin. Animaatiota tehdessämme löysimme varmasti jokainen aikuisopiskelija leikkivän lapsen itsestämme. Ajantaju ja ulkopuolinen maailma katosivat hetkeksi kun syvennyimme herättämään henkiin luomaamme maailmaa. Tällaisen kokemuksen tarjoaa mielellään lapsille koulussa. Animaatioita voisi tehdä myös erilaisilla teemoilla. Niiden avulla on mahdollista käsitellä ja opiskella monenlaisia, vaikeitakin asioita. Täytyy kuitenkin muistaa, ettei kuluta lapsia ja kivaa tekemistä loppuun liialla toistolla. Animaation tekeminenkin voi alkaa kyllästyttää, jos sitä tehdään koko ajan.


Animaation viimeisteli leikkaus ja editointi, johon käytettiin imovie-sovellusta. Sovellus on kohtuullisen helppokäyttöinen ja toimii varmasti hyvin ellei paremminkin oppilaiden käsissä kuin meidän vanhojen opettajaopiskelijoiden. Täytyy vain toivoa, että tulevissa kouluissamme olisi käytössä ipadit ja niissä kaikki tarvittavat sovellukset. Ipadit ovat toimivia juuri helppokäyttöisyytensä ansiosta. Lisäksi kaikki applen laitteet ja sovellukset toimivat ja keskustelevat saumatta toistensa kanssa. Tieto- ja viestintäteknisten laitteiden toimivuus on ehdoton edellytys oppilaiden kanssa toimittaessa. Aikaa ja hermoja ei pidä haaskata teknisten ongelmien kanssa painimiseen.