Oppituntimme pidettiin jo 14. päivä maaliskuuta, blogipostaus on hieman antanut odottaa itseään. Ehkä osittain siitäkin syystä, että tunnin aihe, kuvilla vaikuttaminen ja medialukutaito on varsin laaja kokonaisuus. Se liittyy voimakkaasti myös oppiaineeseen äidinkieli ja tarjoaakin oivan eheyttämisen mahdollisuuden näiden kahden oppiaineen välillä. Medialukutaito on osa opetussuunnitelman laaja-alaista monilukutaidon tavoitetta ja kuuluu olennaisena osana opetettaviin sisältöihin.
Medialukutaito on myös todella kiinnostava osa-alue sekä äidinkielen, että kuvataiteen sisällöistä. Haaveenani on jonain päivänä saada toteutettua mediataitoihin harjoittava suunnitelma opetuskokonaisuudesta, joka on toteutettavissa koululuokassa.
Kuvalla vaikuttamista ja kuvan keinoja voidaan tarkastella osana medialukutaitoa myös puhtaasti kuvataiteen näkökulmasta. Lähestymistapa yksinkertaistaa monitasoista kokonaisuutta hieman ja siitä saa otteen. Uskon, että oppilaillekin käsite medialukutaito kannattaa palastella, ymmärrys mediarepresentaatioon lisääntyy askel kerrallaan. Kuvataiteen avulla medialukutaitoa voi tarkastella esimerkiksi sommittelun, rajaamisen ja kuvan käsittelyn kautta.
Mediataitojen opettelu antaa kriittisen medialukutaidon syntymisen lisäksi mahdollisuuden käsitellä eettisiä, kestävän kehityksen kuin myös ihmisenä olemisenkin kysymyksiä.
Kuvan tarkastelu voitaisiin aloitta kuvan keinoista, sommittelusta, kuvakoosta, rajauksesta, kuvakulmasta ja väreistä. Nämä ovat seikkoja joihin voi ohjata kuvan tekemisenkin kautta.
Pidemmälle ehdittäessä kuvassa voi kiinnittää huomiota myös kontrasteihin, katselinjoihin ja syvyysvaikutelmaan. Kuvasta voidaan pohtia millaisen tunteen tai reaktion se saa katsojassa aikaan.
Mediaa tarkasteltaessa pohditaan miten ja millaista todellisuutta mediat tuottavat, millaisia välineitä se käyttää, kenen näkökulmasta se asiat näyttää ja millaista todellisuutta se kulloinkin peilaa. Kuva ja sana yhdessä tuottavat multimediaalisuutta. Monimediaisuudesta on kyse silloin, kun sama asia tuotetaan vaikkapa kirjana, elokuvana, levynä, sosiaalisessa mediassa ja musiikissa. Juuri monimediaisuus hämärtää helposti lapsen ja nuoren käsitystä todellisuudesta ja sen vuoksi on tärkeää oppia ymmärtämään monimediaisuuden käyttämiä keinoja luoda fiktiosta todentuntuista, miten se integroituu elämään ja miten sen kaupallisuutta hyödynnetään nuorten kustannuksella. Viihteenä monimediaisuus on sinällään hienoa ja sillä saadaan aikaan upeitakin kokonaisuuksia.
Median tuotoksia voi pohtia myös semiotiikan näkökulmasta; millaisia denotaatioita eli ilmimerkityksiä niissä on havaittavissa ja toisaalta taas mitä konnotaatioita eli sivumerkityksiä on löydettävissä.
Medialukutaidon kehittämiseksi ovat monet mediakeskukset luoneet erilaisia opetuskokonaisuuksia. AV-Arkin mediakasvatuksen oppimateriaalit on tehty opettajille media- ja taidekasvatuksen tueksi. Verkkomateriaali löytyy osoitteesta mediataidekasvattaa.fi. Mediakasvatustyöpajojen toteuttamiseen materiaalia löytyy myös sivustolta ksek.fi. Sieltä on mahdollista muun muassa lainata erilaisiin teemoihin sopivia elokuvasalkkuja.
Mediataitojen opettelu antaa kriittisen medialukutaidon syntymisen lisäksi mahdollisuuden käsitellä eettisiä, kestävän kehityksen kuin myös ihmisenä olemisenkin kysymyksiä.
Kuvan tarkastelu voitaisiin aloitta kuvan keinoista, sommittelusta, kuvakoosta, rajauksesta, kuvakulmasta ja väreistä. Nämä ovat seikkoja joihin voi ohjata kuvan tekemisenkin kautta.
Pidemmälle ehdittäessä kuvassa voi kiinnittää huomiota myös kontrasteihin, katselinjoihin ja syvyysvaikutelmaan. Kuvasta voidaan pohtia millaisen tunteen tai reaktion se saa katsojassa aikaan.
Mediaa tarkasteltaessa pohditaan miten ja millaista todellisuutta mediat tuottavat, millaisia välineitä se käyttää, kenen näkökulmasta se asiat näyttää ja millaista todellisuutta se kulloinkin peilaa. Kuva ja sana yhdessä tuottavat multimediaalisuutta. Monimediaisuudesta on kyse silloin, kun sama asia tuotetaan vaikkapa kirjana, elokuvana, levynä, sosiaalisessa mediassa ja musiikissa. Juuri monimediaisuus hämärtää helposti lapsen ja nuoren käsitystä todellisuudesta ja sen vuoksi on tärkeää oppia ymmärtämään monimediaisuuden käyttämiä keinoja luoda fiktiosta todentuntuista, miten se integroituu elämään ja miten sen kaupallisuutta hyödynnetään nuorten kustannuksella. Viihteenä monimediaisuus on sinällään hienoa ja sillä saadaan aikaan upeitakin kokonaisuuksia.
Median tuotoksia voi pohtia myös semiotiikan näkökulmasta; millaisia denotaatioita eli ilmimerkityksiä niissä on havaittavissa ja toisaalta taas mitä konnotaatioita eli sivumerkityksiä on löydettävissä.
Medialukutaidon kehittämiseksi ovat monet mediakeskukset luoneet erilaisia opetuskokonaisuuksia. AV-Arkin mediakasvatuksen oppimateriaalit on tehty opettajille media- ja taidekasvatuksen tueksi. Verkkomateriaali löytyy osoitteesta mediataidekasvattaa.fi. Mediakasvatustyöpajojen toteuttamiseen materiaalia löytyy myös sivustolta ksek.fi. Sieltä on mahdollista muun muassa lainata erilaisiin teemoihin sopivia elokuvasalkkuja.